Figyelem! Csalók!
Jelenleg az elkövetők körében legnépszerűbb és egyben legnagyobb kárt okozó módszerek az áldozatok megtévesztésével, azok aktív közreműködésére építenek.
A következőkben ezekből mutatunk be egy gyakori esetet.
Az AnyDesk/TeamViewer csalások módszerének menete a következő:
A véletlenszerűen kiszemelt áldozatot telefonján felhívja egy magát banki biztonsági munkatársnak kiadó személy, aki közli, hogy ügyfelük számlájáról gyanús utalást indítottak, és annak érdekében, hogy az utalást visszavonják és a további tranzakciókat megakadályozzák, egy biztonsági szoftver telepítése szükséges. A szituáció minél hihetőbbé tétele érdekében akár több elkövető is részt vehet a csalásban, akik a pénzintézet egy-egy munkatársát játszák el. A telepíthető szoftverek, AnyDesk/TeamViewer valójában szabadon telepíthető, az alapfunkcióit tekintve ingyenes alkalmazások. Céljuk, hogy az internethez csatlakozott számítógépet egy másik számítógépről bárhonnan elérhetővé tegyék. A program telepítését követően az elkövetők teljes hozzáférést kapnak az áldozat eszközéhez. Ennek birtokában megkérik a felhasználót, hogy lépjen be internetes bankfiókjába, majd tranzakciókat indítanak a számláról, olyan bankszámlákra, amelyről a pénzt rövid időn belül le tudják emelni.
Számos hasonló eset közül most egy 75 éves esztergomi hölgy szeptemberi feljelentésének tartalmi elemeit ismertetjük:
A sértett a lakcímén tartózkodott, amikor a mobiltelefonjára befutott egy hívás. A vonal végén egy női hang volt, aki OTP ügyintézőnek adta ki magát. A telefonáló megkérdezte, hogy a sértett indított-e egy kb. 20.000 FT összegű utalást a hívása előtt. Amikor nemmel felelt, a telefonáló közölte, hogy a gyanús utalást jelezni fogja a központnak és nemsokára egy kollégája jelentkezni fog. Így is történt, hamarosan egy férfi jelentkezett. A férfi folyamatosan vonalban volt, a hívás csak a végén szakad meg, előtte egyszer sem. Megkérte a sértettet, hogy a számítógépére töltse le az AnyDesk alkalmazást, aminek ő eleget is tett, és kérésre belépett a netbankjába. A beszélgetés befejezését követően a sértett észlelte, hogy nagy összegű pénzt tűnt el a számlájáról.
Az áldozzatá válás elkerülése érdekében ezeket javasoljuk:
Ha gyanús a hívás, bontsa a vonalat és hívja a bankja hivatalos telefonszámát, érdeklődjön, hogy keresték-e önt.
Ne töltsön le semmilyen programot a telefonos ügyintéző javaslatára!
Amennyiben rosszat sejtünk kérdezzünk rá az „ügyintézőnél” egy korábbi tranzakcióra, hiszen ha tényleg a bank munkatársával beszélünk, akkor látnia kell az adatsorban és tudnia kell rá válaszolni!
Legyen a számítógépen és telefonon aktív, az üzeneteket, letöltéseket és a webhelyeket is ellenőrző program!
Mindig legyünk gyanakvóak!
Esztergomi Rendőrkapitányság
Bűnmegelőzés